Monday, May 13, 2013

Saman yang berbaloi


Sambil menaip post ni, aku dengar lagu Now that I can see – Couple. Saje nak mention. Current emosi, sangat emo. Emo tahap kalau ada lalat lalu, aku nak sepak. Biasalah emosi perempuan, aku sendiri tak paham.

Ilham post ni, aku dapat pagi tadi, pabila emosi aku stabil, berbeza dengan sekarang, emosi. Tapi sebab aku dah pasang niat pagi tadi nak tulis post ni, aku tulis lah.

Aku sekarang ceburi bidang bola jaring. Current position aku main Goal Shooter/Goal Attack, tapi seniors kata, boleh je cikgu ubah position. Aku ni dah la malas nak lari, mmg aku doa gila dapat GS. Nak dijadikan cerita, hari ni ada majlis penutup liga ipt bola jaring grand finale. Sebelum kami bertolak, kumpul kat kedai mamak.

Gara-gara hari ahad, hari malas aku, aku tak sarapan pun, maka plannya nak lunch kat kedai mamak sebelum bertolak. Aku order mihun goreng mamak dengan teh o panas. Sejak jadi atlet, aku haram minum ais. Kononnya nak kuat stamina. Haish, dugaan. Tapi baik juga utk kesihatan. Ceh. Oh ye, lagi satu, jimat kos, air suam 20 sen, teh o ais, dah RM1.20. Boleh dapat 6 cawan air suam.

Masa tu, aku dengan 3 orang member, tunggu seniors lain utk gerak sekali ke UM. Bila air dah sampai, mamak kata “Adik punya order ada orang sudah bayarkan ye”. Terkejut berok kau. Mamak tu kata ada abg depan tu bayarkan. Ceh dah perasan gila time tu, brother mana yang baik sangat tu.

Kau nak tau sape yang belanja kiteorg? Polis trafik USIM yang aku bayar saman hari tu. Aku tersedak bila sedar dia yang bayarkan. Yang lawaknya, dia buat bodoh je bila dah bayarkan, bukan nak pandang kiteorg ke, kononnya hero dibelakang tabir la tu. Haha. Tapi time aku tau dia bayarkan, aku menyesal tak order ayam goreng satu. Cis. Eh, salah salah, syukur Alhamdulillah, rezeki orang belanja makan.

Sebenarnya time aku tgk muka bro yang bayarkan tu, aku tak ingat bro ni dari mana, tapi mcm cam la sikit. Bila aku dah separuh makan mihun, baru aku teringat, “Oh, ini polis trafik yang aku bayar saman hari tu”

Kisah aku dapat saman.

Bila dah masuk Uni, pastu bawak kenderaan, kene saman adalah perkara biasa ye adik adik. Masuk saman ni, dah 4 kali aku kene sepanjang 2 tahun kat USIM. Aku rasa saman ni, aku settlekan sebulan yang lepas. Time tu pukul 8 pagi aku terjegat depan pintu pejabat polis trafik USIM, gara-gara nak bayar saman on time, baru kene saman semalam,esoknya dah bayar. Berhemah tak aku.

Sebenarnya standard saman RM50, tapi utk student ada diskaun, tapi kene isi borang dulu ah, so depends kat pegawai tu, nak kasi kau RM25 ke, RM20 ke, RM10 ke. Aku dah 4 kali kene, sume kene RM10. Orang kata sebab aku bayar on time. Ceh. Maka sementara tunggu borang diskaun aku diproses, borak dengan brother polis trafik, bukan borak pun, dia tnya soalan, aku jawab.

Brother tu tanya aku pakai kereta apa, aku cakap Persona, dia kata “Fuhhh, kalah  saya, saya yang dah kerja ni, pakai kancil buruk je” Maka aku balas “ Ini kereta ayah saya, saya mana mampu ada kereta sendiri”

Settle bayar saman, aku keluar. Kebetulan, keluar sekali dengan brother tadi, aku cari juga mana kancil dia kata tadi. Mak aihhh,dahsyat kancil dia, mata bulat,besauu,berkilat kau.
“Kancil pemenda tu, Mercedes baru tu !” aku jerit kat brother tu.

Tak sangka sebulan kemudian dia cam lagi muka aku, mungkin dia nampak aku keluar dari kereta persona tu kot.

Kiranya ada hikmah juga bayar saman, kene kat rezeki kau, polis trafik kau buat kawan, dia belanja kau makan. Eh, pantun dua kerat.



Orang kata nak pikat laki, kita pikat ikut perut dia, masak sedap.
Tapi aku rasa perempuan pun sama, eh tak tau, tapi kalau aku, nak pikat aku memang ikut perut. Ha, aku dah kasi point penting ni. Ceh, perasan ada nak kau ha. Sorok dalam almari, kunci. Sekian.

No comments:

Post a Comment