Friday, May 31, 2013

Review KIL the movie

Dah lama aku tak tengok cerita melayu di pawagam. Tapi baru tadi aku tgk movie KIL. Cerita dia memang superb. Kalau aku nak bagi markah aku kasi 11/10.

Boleh dikatakan jalan cerita yang unexpected. Dari awal sampai akhir aku tak dapat expect ending dia macam tu sekali.


Sinopsis

Basically dia pasal this young man,name Akil tried to kill himself. Many ways he tried. From taking pills, drinking clorox to jumping of a building. And yet he is still alive. So he hired a company to kill him.

Cinematography

Aku perhatikan dari awal sampai akhir, sangat simple shot shot yang produksi ni ambil. Angle shooting memang perfection. Tak perlu dolly segala. Aku rasa kalau ada DSLR,steadycam dan roller dah cukup.

Kawasan Kuala Lumpur nampak sangat indah dalam movie ini. Sampaikan kau rasa, eh Malaysia ni cantik jugak. Shot yang diambil seperti kawasan random, sangat sesuai. Kawasan Colosseum nampak sangat nostalgia.

Plot

Memang habit aku meneka ending setiap movie yang aku tgk. Namun, kali ini, mmg unexpected. Kalau aku teka pun 10% je btul. Nak kata yang movie ni jalan cerita dia tak cliche. Something new. Fresh lah katakan.
Pada aku lah, movie yang best, dia tak tunjuk direct. Dia tak bg jalan cerita yang direct. Mesti ada twist.

Movie yang aku suka tengok, movie yang perlukan pemikiran yang tajam. Kau kene paham apa mesej yang director tu nak kasi dengan agedan agedan yang kadang-kadang tak kene mengena pun. Mesej tersirat lah katakan.

Pelakon

Aku puji semua pelakon dalam movie ini, memang mantap. Ridza minhat memang pandai pilih skrip. Ingat movie Pisau Cukur, Bernard Chauly? Ha, cerita tu awesome juga. Tak cliche. Christine pun mantap. Natural beauty she is. Tak nampak gedik pun. And other actors, thumbs up.

Extras

Biasalah mesti ada part romantik, drama. Namun apa yang aku suka, dia tak perlu adegan pegang-pegang tangan, adegan berpelukan. Cuma dengan dialog yang cantik, sudah mencukupi. Lakonan Ridza dan Christine memang nampak chemistry yang real.


All and all aku puas hati sangat tengok movie ni. Dah keluar wayang pun, meremang bulu roma aku, sbb aku teruja the idea of having such movie in the Malay Industries.

Aku rasa slowly, the mainstream media dah terima the idea of new generations. Masih ada harapan industri perfileman melayu ni.

Aku komen ni pun, aku takde lah penerbit filem ke apa. Cuma pemerhati je. Tapi aku minat sangat bidang short film. Talent aku pun tahap kaki je. Tapi aku belajar slow-slow, step by step.

Bernard Chauly dulu study kat UK, time dia study, dia masuk banyak pertandingan short film sana. Balik Malaysia dia buat cerita Gol dan Gincu, Pisau Cukur, Istanbul Aku Datang. Dia kata bidang short film di Malaysia masih di tahap rendah. Idealogi dan tahap pemikiran yang membentuk satu movie yang berkualiti.

Agak tunggang langgang post aku kali ni, tapi ini yang aku nak luahkan lah.






No comments:

Post a Comment