Wednesday, September 4, 2013

FOMO


On Top Of The World - Imagine Dragons #np (lagu ini aku dengar time aku taip tajuk je, gara-gara hilang mood, terus masuk draft. Lalu tarik selimut dan tidur)

Keesokkan harinya, lepas sidai baju dan masih dalam pyjama

On Laptop.

Cek Twitter, Facebook.

Nak layan youtube, broadband dah sampai limit.

Kita sambung lah post blog semalam yang tergendala.

Terus klik file bernama 'indie' pada desktop yang mengandungi lagu dari artis seperti Bunkface, Arctic Monkeys, Couple, Bittersweet, just to name a few.

Nampak sangat bercelaru otak aku sekarang sampai intro pun meleret.

Apa itu FOMO?

Fear Of Missing Out

Kesan daripada laptop dihantar ke klinik 3 hari dan pembelian charger baru, aku terputus hubungan dari alam maya. Aku mempunyai banyak masa untuk diluang tanpa meratapi laptop seperti zombi.

Masa terluang digunakan dengan cemerlang apabila aku berjaya membaca surat khabar yang stoknya dari sebulan lepas. Dari Utusan Malaysia, The Star, dan The Sun. Dalam sedang membelek-belek ruangan artikel, satu artikel menarik perhatian aku. Ya, artikel FOMO.

Fear Of Missing Out ini merupakan satu sindrom yang mana pengguna laman sosial seperti Facebook mahupun Twitter akan berasa takut atau resah sekiranya tidak dapat melihat perkembangan di laman sosial sebegitu.

Artikel ini sebenarnya menyentap jiwa aku sebenarnya, kebetulan laptop aku tiada dalam pegangan.

Defined as a fear of one’s social standing or how one is perceived among peers, and a need to constantly know what is happening and what others are doing, FOMO flourishes through social networking.
Before the advent of Facebook, Twitter, Instagram and the like, many of us had no idea what others were up to, and therefore didn’t feel that we were missing out on anything. But now it seems that some of us are often left feeling disgruntled by the status updates posted by family, friends and colleagues

Agaknya sense of promoting everything on sosial media sudah berlarutan dan makin parah sehinggakan Oxford sudah mengambil perkataan FOMO sebagai perkataan rasmi.



Itu tak termasuk perkataan Twerk lagi. Dahsyat sungguh.



Oh ye, aku baru letakkan aplikasi Followers pada blog aku ni, sebab ada juga manusia yang mahu follow aku.




No comments:

Post a Comment