Tuesday, March 19, 2013

Kosong

Sebak.

Sedih.

Bersalah.

Malu.

Aku malu dengan Allah. Aku malu kerana tidak istiqamah. Aku malu kerana alpa.


Pegangan agama sangat indah. Dia abstrak kau tau. Dan mencintai bende yang abstrak sangat sukar. Nak hadirkan rasa keikhlasan pada setiap masa. 

Kadang kala aku rasa hidup aku ini macam robot. Setiap hari buat perkara yang sama. Namun kalau kita tanam niat untuk Allah,dapat rasa ketenangan.

Kita tak perasan pun betapa banyaknya nikmat Allah beri. 
Jujur aku kata, aku tak terdetik nak tweet atau post apa-apa nasihat. Kalau kita tengok kat TL atau wall, memang penuh dengan nasihat atau cerita teladan tapi tak sampai ke hati pun. Nampak la hati kita dah mati.

Serious aku rasa 5 tahun sekolah asrama memang tempat latih diri aku untuk pratikkan amal ibadat kita. Setiap isnin khamis kita puasa sunat. 5 waktu kita berjemaah, tak kesahlah imam ke berapa ntah, ada je yang akan tepuk belakang untuk berimam. Kalau sekarang, satu bilik, padahal solat timing sama, tak nak berjemaah pun. Hati mati untuk kejar pahala lebih. 


Aku setuju dengan apa kawan aku Johan Radzi kata "Sekarang kita dibanjiri dengan maklumat bukannya ilmu"

Pengetahuan sangat mudah didapati sampaikan kita take for granted. Apa tak tau, kita google, kita wikipedia. Zaman rasul dulu, kene berhijrah berbulan-bulan semata-mata nak dapatkan kesahihan satu baris hadis.Satu baris kau tau.

Kita ni, tak dapat result google kat first page, bukan nak tengok page seterusnya, rasa mcm dah takde jawapan. Nampaklah dah malas.


Hidup senang dan bahagia pun susah, kita alpa. Aku takut terlepas dari tali Allah.


Bila aku tengok tampalan semangat pada dinding meja belajar aku, hanya tulis hal duniawi sahaja. 

Allah.

Malam ini dapat aku titiskan air mata kerana Allah. Berapa lama jauh dengan Allah.

Cintakan Allah sangat abstrak, namun bila dapat perasaan connected dengan Allah,

SubhanaAllah.


Indah tak terkata. Air mata berjujuran kegembiraan dan keinsafan.





No comments:

Post a Comment